Mi az IT stratégia?
Az IT-stratégia kifejezés arra az irányadó elképzelésre utal, amely meghatározza, hogy a technológia és az informatikai infrastruktúra hogyan fogja támogatni az üzleti célokat és folyamatokat. Ez magában foglalja egy informatikai jövőkép kialakítását és egy terv felépítését arra vonatkozóan, hogy a technológiát hogyan használják fel értékteremtésre és szervezeti célok megjelenítésére.
Egy jó IT-stratégia magába foglalja:
- A megvalósítandó projektek céljait és részleteit
- Költségvetést, vagy becsült költségeket
- Időkereteket és becsült időtartamokat
- Magyarázatokat arra vonatkozóan, hogy a megvalósítandó informatikai fejlesztések hogyan támogatják az üzleti célokat
Összességében, egy IT-stratégiai dokumentum átfogó informatikai ütemtervet tartalmaz, amely meghatározza, hogy milyen technológiára van szükség a szervezeti célok támogatásához, és ez hogyan teremt majd értéket a vállalkozás számára.
Hogyan illeszkedjen az IT stratégia az üzleti tervekhez?
Az informatikai stratégia alapvető fontosságú a vállalat hosszú távú sikerében, mert az informatikának teljes mértékben integrálódnia kell az üzleti modellbe ahhoz, hogy a vállalkozás elérje üzleti céljait.
Sok esetben tapasztalom, hogy az informatikai részleget egy szervezeten belül különválasztják a többi részlegtől. Rosszabb esetben egyszerűen hibaelhárítónak, jobb esetben üzletmenet támogatónak tekintik az informatikai szakembereket, azonban az informatika nem vesz részt közvetlenül az üzleti tervezésben vagy az üzleti célok elérésében, pusztán végrehajtó szerepet szánnak ennek a területnek.
A mai digitális korban ugyanakkor a technológia az üzleti siker minden aspektusát megalapozza, és az informatikai infrastruktúra és szolgáltatások kulcsfontosságú szerepet játszanak abban, hogy megvédjék a vállalkozást a kockázatoktól, és értékes üzleti lehetőségek nyíljanak meg.
Mindezek miatt, az informatikai stratégiának teljes mértékben össze kell fonódnia az általános üzleti tervezéssel, ezért az informatikai szakembereket – legyenek akár belső munkatársak, akár külső szolgáltató(k), – aktívan be kell vonni az üzleti célok tervezésébe és megvalósításába.
Ezen túl, ahogy az üzleti terveket, úgy az IT-stratégiát is rendszeresen felül kell vizsgálni ahhoz, hogy igazodjon a folyamatosan változó üzleti környezethez, és a vállalkozás igényeihez.
Mik a jelei, hogy az IT stratégia felülvizsgálatra szorul?
Az alábbiakban tizenöt jelet talál, amelyek egyértelműen arra utalnak, hogy a jelenlegi IT-stratégiát érdemes felülvizsgálni.
- Informatikai támogatást csak akkor kap, amikor szüksége van rá.
- Nem találkozik rendszeresen informatikai szakemberrel, hogy megvitassák, hogyan javíthatja a technológia az üzleti folyamatokat, vagy növelheti azok hatékonyságát.
- Nem látja át a jelenleg használt technológiát, vagy annak szerepét a vállalkozásban.
- Nem biztos abban, hogy adatai biztonságban lennének vészhelyzet vagy adatvédelmi incidens esetén.
- Nem tudja, hogy készítenek-e az adatairól biztonsági másolatot, és hol tárolják ezeket.
- Csapata hatékonysága nagyban csökkent a járvány alatt.
- A csapata nem elégedett a rendelkezésre álló eszközökkel és technológiával.
- A jelenleg használt technológiák ugyan működnek, de úgy érzi nem lenne képes megbirkózni egy jövőbeli növekedéssel.
- Az az érzése, hogy nem használja ki teljesen a meglévő technológiát.
- Az alkalmazottak manuálisan hajtanak végre olyan feladatokat, amelyek automatizálhatók.
- Nem biztos a vállalkozása információ-biztonsági stratégiájában.
- Csapata nincs kiképezve kiberbiztonsági tudatosság terén.
- Folyamatosan visszatérő informatikai problémákkal találkozik, amelyek megzavarják vállalkozása termelékenységét.
- Nem tudja, hova forduljon információért a jövőbeli, informatikai rendszereket is érintő fejlesztési projektek kapcsán.
- Nem keres új digitális üzletmenet támogató lehetőségeket.
5 szakértő tanács az üzleti informatikai fejlesztésekhez! Töltse le az ingyenes kiadványt!
Mit tehet az IT-stratégia fejlesztése érdekében?
1. Lépjen kapcsolatba egy olyan kompetens informatikai támogató céggel, amelyben megbízik!
Egy olyan informatikai támogató, aki képes javaslatot tenni, hogy miként illesztheti az informatikai infrastruktúráját az üzletfolyamatokhoz az üzleti célok elérése érdekében, kulcsfontosságú a hatékony IT-stratégia kialakításában.
Informatikai partnere kiválasztásakor ügyeljen a proaktivitásra, a válaszkészségre és az ügyfelek elégedettségére. Győződjön meg arról, hogy jártas az iparágban, és szánjon időt arra, hogy partnere megismerje vállalkozása speciális igényeit. Mindezt csak olyan partnerrel együttműködve viheti véghez, akiben valóban megbízik.
2. Alakítsa át digitálisan vállalkozását!
Sok vállalkozás már régen megkezdte a digitális átalakulást, és nagy előnyre tett szert, megint mások még csak most tervezik, hogy átalakítják vállalkozásukat, és az iparágvezetők nyomába erednek. Akármelyik csoportba is tartozik, az egyre erősödő digitális térben minden vállalkozásnak erősítenie kell a digitális átalakulást, hogy a versenytársak előtt maradjon és fenntartsa sikerességét.
Új üzletmenet támogató technológiák bevezetése és az üzleti folyamatok automatizálása, a működés, a kultúra, a termelékenység és az ügyfélélmény javulását segítik elő, melyek mindegyike növeli üzleti értékét.
A digitális átalakulás közvetlenül előidézi egy hosszútávú informatikai stratégia megalkotását, és még jobban hangsúlyozza egy megbízható informatikai támogató partner jelenlétét, hiszen az informatikai partnernek fel kell mérnie és elemeznie kell a szervezeten belüli problémákat, értékes és jövőbe mutató technológiai megoldásokat kell javasolnia, ki kell alakítania, vagy éppen javítania kell IT-stratégiáját, és végső soron Önnel karöltve át kell alakítania vállalkozása működését.