2025. január 15. fontos dátum az Ügyfélkapu felhasználók, a vállalatok, vállalkozások és kiemelten a könyvelőirodák számára. Január 16-tól ugyanis a régi Ügyfélkapu belépés már nem él majd, csak és kizárólag Ügyfélkapu+-on keresztül lehet elektronikusan ügyet intézni, a kapcsolódó felületekre belépni. Azok, akik január 15. éjfélig nem végzik el a szükséges Ügyfélkapu+ regisztrációt, addig nem tudnak majd belépni, amíg újra nem kérik a Kormányablakban az Ügyfélkapu+-ra való átregisztrálást! Hogy ezt mit jelent a gyakorlatban, miért van erre szükség és hogyan kivitelezhető a legzökkenőmentesebben az átállás most összefoglaljuk néhány hasznos linkkel együtt!
Mit hoz az Ügyfélkapu+ és miért van rá szükség?
Röviden és nagyon leegyszerűsítve, az Ügyfélkapu+ egy kétfaktoros azonosítást hoz el az elektronikus ügyintézések életébe. Sok olyan felhasználója van most az Ügyfélkapu-nak, akiknek már ez a fogalom is teljesen idegen. A kétfaktoros azonosítás – ami alapvetően egy bevett biztonságos belépési forma különböző felületekre, alkalmazásokba stb. – azt jelenti, hogy a megadott jelszón túl szükség van még egy, azonosításra fejlesztett applikációval, vagy telefonszámmal vagy e-mail címmel, számkóddal megerősíteni a felületre történő belépést. A regisztráció során a felhasználók kapnak egy QR kódot, amelyet egy korábban letöltött Authenticator alkalmazással beolvasva fel tudnak venni az azonosító alkalmazásba. Az alkalmazás ezt követően minden alkalommal generál egy 6 számjegyű kódot, amelyet az Ügyfélkapu+ belépéskor a korábbi jelszavas belépés mellé be kell írni ahhoz, hogy beléphessünk a felületre és elektronikusan ügyet intézhessünk. Ezzel megvalósul a kétfaktoros azonosítás. ( Csökkentse az alábbi 5 lépéssel a cégét érő hackertámadásokat – iT-System) Miért van erre szükség? Az Európai Unió állásfoglalása szerint a jelenlegi, egylépcsős belépési rendszer nem elég biztonságos, ezért szükség van annak továbbfejlesztésére. A Ügyfélkapu+-ra történő átállást, azaz a kétfaktoros azonosítás feltételeinek megteremtését tehát mindenkinek szükséges megtennie január 15-ig. Az Ügyfélkapu+ beállításához szükséges lépések és hasznos tanácsok az alábbi linken érhetőek el:
- Hibalehetőségeket és azok megoldását is bemutató hasznos videó: Így regisztrálj sikeresen az Ügyfélkapu+-ra! Nem mentetted el a QR kódot? Van megoldás.
- Régebbi, de a regisztráción lépésről – lépésre végigvezető hasznos videó: Azonosítás két lépcsőben – Ügyfélkapu+
Könyvelőknek és könyvelőirodáknak: böngészőbe épített Authenticator alkalmazás
Az Ügyfélkapu+ bevezetése több szempontból is megnehezítheti a könyvelőirodák életét. Az új rendszerben az alkalmazottaknak kétfaktoros azonosítást kell alkalmazniuk az hivatali szolgáltatások eléréséhez, ami számos szempontból megbonyolítja az eddig jól működő gyakorlatot, hiszen gyakran több munkatársnak is hozzá kell férnie az Ügyfélkapu szolgáltatásaihoz ugyanazzal az – általában a tulajdonos által létrehozott és birtokolt – ügyfélkapu fiókkal. Ahhoz, hogy mindenki a saját Ügyfélkapu azonosítójával járhasson el, az ügyfeleknek minden egyes könyvelőt (alkalmazottat) külön kellene meghatalmazni, ami természetesen egyáltalán nem életszerű és kivitelezhető.
Azonban a könyvelők és könyvelőirodák számára is van megoldás ügyfeleik Ügyfélkapu+ belépési adatainak ésszerű, viszonylag egyszerű és átlátható kezelésére. A korábbi aggályok, melyek szerint a könyvelőknek saját telefonjukon kell tárolni az ügyfelek belépési adatait, valamint a meghatalmazás körében felmerülő problémák jelen állás szerint elkerülhetők egy, a böngészőben elérhető Authenticator alkalmazással. Ennek egyik legegyszerűbb változata a Chrome böngészőbe beépített “Hitelesítő” ( Hitelesítő – Chrome Webáruház) alkalmazás használata, melyben a könyvelők és könyvelőirodák az ügyfeleket az Ügyfélkapu+-hoz szükséges kódokkal felvehetik és így továbbra is elérhetik adataikat, intézhetik elektronikusan ügyeiket. Ez nagyban megkönnyíti a cégek és könyvelőirodák működését, mivel így a főnöki jogosultsággal az ügyintézők vagy a könyvelőirodák munkatársai is be tudnak lépni az Ügyfélkapu+ rendszerébe. Természetesen informatikai biztonság szempontjából korántsem ideális megoldás ez, de amíg a könyvelő irodák számára a rendszer nem biztosít olyan jogosultsági funkciókat, mellyel kioszthatnak az alkalmazottaknak jogköröket, amellyel kontrolláltan eljárhatnak az iroda ügyfeleinek nevében, addig sajnos marad a rendszer megerőszakolása.
Hasznos linkek könyvelőirodák és cégek számára:
- Díjmentesen elérhető Ügyfélkapu+, DÁP és KAÜ útmutató 99 oldalban, gyakorlati útmutatókkal: DÁP | KAÜ | Ügyfélkapu+ használati útmutató
- Szárnysegéd – Windowsra telepíthető Authenticator alkalmazás, mely a Chrome Hitelesítő alkalmazás helyett/mellett is alkalmazható: Szárnysegéd — Központosított KAÜ Beléptető Könyvelőknek
Mégis lesz e-mailes azonosítás?
Az utóbbi napokban felmerült a kormányzat részéről, hogy a kétfaktoros azonosítás nem csak Authenticator alkalmazáson keresztül valósulhatna meg, hanem egy e-mailben küldött kód segítségével is. Ez hatalmas könnyebbség lenne a jelenlegi helyzetben. Ugyan lassabb megoldás, mint a kétfaktoros azonosításra fejlesztett applikációk, a magyar társadalom jelentős része jelenleg még nincs feltétlenül felkészülve a QR kódos, számkódos és törlőkódos rendszer önálló telepítésére és használatára.
2026-ban pedig további változások várhatóak: érkezik a DÁP (Digitális Állampolgárság) rendszere. Egyelőre azonban úgy tűnik a szabályozásból, hogy akik nem aktiválnak digitális állampolgárságot, azoknak egy darabig még elérhető marad az Ügyfélkapu+.